Faye op zoek naar pinguïnes in australië...

De finale.

Vandaag is de laatste dag in Cambodja en meteen ook de laatste dag van dit grote Azie avontuur.

Deze laatste maand is echt voorbij gevlogen ! Echt ongelofelijk, wat we hier mogen zien en doen hebben, was zo boeiend, zo verrijkend, zo fantastisch. Hier was Geniet met een grote G van het grote Geluk vooral de boodschap. Opvallend was dat Gemis hier minder aanbod kwam, ik denk omdat alles hier zo nieuw, zo mooi en zo onbekend was dat we voor eventjes geen tijd hadden om aan het gemis te denken.

Maar goed vannacht hebben we een vlucht vanuit Phnom Pehn, de hoofdstad van Cambodja naar Kuala Lumpur, waar onze reis een kleine 30 dagen trg begon. En morgenavond om 23.00 uur vertrekken we dan richting Perth.

En dat zit het erop. Azie was schitterend. We begonnen ons reis in Cambodja in Siem Reap, waar we de kans hadden om Angkor Wat te bezoeken, de tempel waar goden leven. Onbeschrijfelijk mooi... Het is een enorm Tempelcomplex met daa rrond ng eens tientallen kleinere, even indrukwekkend tempels, we brachten drie dagen door in dit stukje Khmer erfgoed. (Khmer = inwoner van Cambodja) - (foto`s volgen ongetwijfeld !)

Na ons driedaags bezoek brachten we ng een dagje door in Siem Reap aan het zwembad van een Guesthouse, dat niet het onze was, maar waar we wel alweer stiekem konden genieten van een frisse duik. In Siem Reap brachten we ook etelijk uurtjes in the Old Market door, een overdekt dolhof van winkeltjes, waar een mens alles zou willen kopen voor zen uitzet ;-)

Dan kwamen we aan in Phnom Pehn, de hoofdstad, waar het vooral uitbollen was na een druk sprint door Thailand & Lao & Cambodja richting the finish. Hier gingen we The Killings Fields en Tuol Sleng Gevangenis bekijken, wat we zagen was jammergenoeg even gruwelijk als de naam doet vermoeden. Rond 1975 kwam de extreme groep Khmer Rouge aan de macht die in een vier jaar tijd een genocide op meer dan 3 miljoen mensen pleegden. Met de overtuiging van Cambodja een groot werktuig te maken. In 1979 werd Cambodja gelukkig bevrijd door Vietnam. De gruwel van die vier jaar zinderd hier nog altijd na. De Killing Fields was een executie plaats waar tientallen massagraven werden gevonden. Niemand werd gespaard, zelfs de onfortuilijke allerkleinsten niet ...

Een zware, donkere geschiedenis voor vele mensen. Maar de Khmers laten hun hoofd zkr niet hangen. Cambodja is een bloeiend, evoluerend land ! Veel moderner of het slaperige Lao. De mensen spreken hier vlot engels en zijn vriendelijk en ontvangen je overal hartelijk. De tuk tuks zijn uiteraard ook weer van de partij. En behalve de corrupte grensoversteek waar we zo`n vijf dollar moesten àfgeven` aan verschillende ambetaneren om het krijgen van een stempel, was Cambodja SUPER !